2011. szeptember 15., csütörtök

Családfa kutatás 3.rész

 A lemenők ábrázolása egyszerűen egy kapcsos zárójellel történik. Nagyon sok ilyen vázlat található a régi polgári pereknél ahol a cél a személyek között fennálló rokoni kapcsolatok bizonyítása volt minden külső díszítést nélkülözve.


Természetesen itt is léteznek különböző variációk. Az egyik ismert és gyakran alkalmazott a konszangvinikus egyenesági leszármazás ábrázolása. Ennél az ősatyától származó férfiakat vezetjük csak le. Az ős nevét egy vízszintes vonallal összekötjük a házastársa nevével. Ezután egyeneságként levezetjük a fiút és hozzákapcsoljuk vízszintes vonallal a feleségét. Az egészet folytatjuk tovább mindig csak a névhordozó férfi ősöket levezetve.
A modern technikának köszönhetően a táblázatokat különböző variációban lehet elkészíteni. Nagyon sokszor már fényképeket is felhasználnak a családfa készítésnél. Ezek alkalmazására még visszatérünk.

A vérrokonsági táblázat elkészítése elég bonyolult.  A tábla lehet  ős- és leszármazási tábla kombinációja középen a Probandus. Lehet az összes rokonság táblázata (leszármazók, ősök). Készítésénél a következő módszer ajánlott. A négy dédszülőt beírjuk a négy sarokra. Őket a nagyszülőkkel zárójellel kötjük össze. Mindenütt feltüntetjük a testvéreket és a gyerekeket. A végeredmény egy zsúfolt tábla amelyhez ajánlott külön jegyzéket készíteni mert az adatok csak itt rögzíthetők.

A sógorsági táblázati bemutatása igencsak nehéz és bonyolult. Ennél a vérrokonsági táblázatba beírják a beházasodott személyeket. Középen itt is a Probandus és testvérei találhatók.A vérrokonokat gyűrűben írják köréjük, majd ezek házastársai következnek. A beházasodottakról lehet külön jegyzéket is készíteni.

Az utóbbi két táblázat inkább a tudományos célú kutatásoknál jelent nagy segítséget. Bonyolultsága miatt kezdő családfakutatóknak nem ajánlott az elkészítése.

2 CSALÁDFAKUTATÁSOK NAPJAINKBAN

Mielőtt valaki nekikezd családja történetének felderítéséhez mérlegelje magában mennyi időt esetleg anyagikat kíván áldozni erre a tevékenységre. Ha nincs türelme napokat üldögélni a levéltár kutatótermében vagy a plébániákon akkor inkább keressen meg egy családfakutatással foglalkozó céget amely – természetesen – fizetés ellenében elvégzi a családfakutatást helyette.
De ha elhatározta magában, hogy ő fog utánajárni minden családjával kapcsolatos adatnak, számítson rá a nehézségek mellett a kutatás és a múltban való búvárkodás szépségeit is megismeri.
A családtörténeti kutatás hosszadalmas folyamat. Találkoztam olyan kutatóval aki tíz éve rendszeresen bejár a levéltárba és már családja oldalági kapcsolatait is kikutatta. Büszkén szokta mutatni az eddig felderített adatokat és a hatalmas lepedő nagyságú családfákat.
Hogyan is kezdjünk neki a kutatásnak. Először is otthon és a rokonság körében tájékozódjunk. A család idősebb tagjainak emlékezetében sok olyan adat rejlik amelyet esetleg a fiatalabbak nem ismernek. Ha nagyszüleink emlékeznek az ő nagyszüleikre máris felvázolhatunk néhány generációt amelyet tovább bővíthetünk. Nézzünk szét otthon gyűjtsük össze és rendszerezzük az összes családi iratot( anyakönyvi kivonatok, iskolai bizonyítványok, végrendeletek, önéletrajzok, adásvételi szerződések, hagyatékátadó végzések, stb.)
Érdemes átnézni a családi Bibliát , de a régi könyveket is mert lehet, hogy fontos családi eseményeket vezettek ezekbe. Főleg az idősebb rokonok birtokában lehet sok ilyen irat.
A II. világháború előtt több személynek is bizonyítani kellett származását hiteles anyakönyvi kivonatokkal. Ha ilyet találunk máris vissza tudjuk vezetni a származást 5-6 generációra.
Meg lehet nézni a temetőben az ősök nyughelyét, igazából azonban csak azok a sírkövek nyújtanak megbízható információt ahol még tisztán olvasható a születés és halálozás dátuma. Kezeljük fenntartással ezeket az információkat a sírkövön lévő dátum pontos lehet de vigyázzunk az eltemetés helye és a halálozás helye nem minden esetben azonos. Az én nagybátyám Jászberényben a kórházban hunyt el (tehát itt is anyakönyvezték) de végső nyughelye már Jászkisér.
Minden családkutatás legmegbízhatóbb írott forrása az anyakönyv. Mielőtt azonban hozzákezdenénk az anyakönyvek kutatásához néhány fontos dolgot tudni kell mert ezek ismerete nélkül nem lehet pontos családkutatást végezni. Ismerni kell a keresett személy lakóhelyét, vallását, a születés, házasság vagy halálozás helyét és időpontját.
Az egyházigazgatási beosztásokról jó tájékoztatást adnak az egyházi sematizmusok.
Az anyakönyvekben, valamint az egyéb családtörténeti forrásokban való kutatás nélkülözhetetlen segédeszközei a helységnévtárak. A helységnevek ugyanis gyakran változtak, a települések társultak, összeolvadtak, szétváltak, illetve nevet változtattak. Ráadásul Magyarországon egészen a századfordulóig teljes zűrzavar uralkodott a helységnevek körül. Addig nem szabályozták, hogy ki végezhet helységnévadást. A községek, birtokosok maguk dönthettek arról, hogy pusztáikat és egyéb lakott településeiket hogyan nevezik el. Főként a kevert etnikumú területeken volt nagy az eltérő elnevezésekből adódó zűrzavar. A korábbi helyi, népi elnevezések keveredtek a nem ritkán többféle változatban előforduló hivatalossal, esetleg idegennel. A zűrzavart csak fokozta az akkortájt alakuló vasúti, postai, gőzhajózási stb. hivatalok néhol igen önkényes megkülönböztető toldalékai is. Akkoriban - a századfordulón, illetve a XX. sz. elején - nagyon sok települést teljesen azonosan neveztek, még előnévvel sem különböztették meg egymástól. Ebből kifolyólag ma már igen nehéz megállapítani, hogy egy adott település különböző vallású lakosságát a kérdéses időpontban melyik plébánián, egyházközségben, illetve hitközségben anyakönyvezték. Ha a kérdéses helyen nem vezettek anyakönyveket, akkor a részletesebb helységnévtárakból vagy egyházi sematizmusokból lehet megállapítani, hogy melyik környező helységben anyakönyveztek (melyik anyaegyháznak volt a filiája az illető település).

3.1.AZ ANYAKÖNYVEKBEN TÖRTÉNŐ KUTATÁS TECHNIKÁJA

Egyházi anyakönyvek


Ezek után nézzük meg tüzetesebben mi is az anyakönyv. A pontos meghatározás szerint hatósági nyilvántartás amely közhitelűen tartalmazza a bejegyzett személyek életére vonatkozó legfontosabb adatokat, változásokat. Az anyakönyvek leszármazási okiratok lehetnek egyháziak és államiak. Magyarországon 1895-ig csak egyházi, felekezeti anyakönyvezés folyt. Az egyházi anyakönyvezés a keresztelés, az esküvő a halálozás bejegyzését tartalmazzák. A személy részére az anyakönyv a saját magára vonatkozó adatokat bizonyítja.
A régi felekezeti anyakönyvek azonban nemcsak hivatalos bejegyzéseket tartalmaztak. Volt ahol a plébános bejegyezte a település fontosabb eseményeit.
Például Debreceni Pap István kenderesi református lelkész 1814-től 1849-ig szolgálati ideje alatt nemcsak lelkiismeretesen vezette az anyakönyveket, de a faluban történt fontosabb eseményeket le is írta a matrikulában. 1816-ban például megemlíti Zöld Marci a híres betyár elfogásának históriáját is.
Még érdekesebb a tiszaszőllősi református egyház 1760-1852-ig terjedő anyakönyve. Ebben részletes bejegyzés történik a település életében történt fontosabb eseményekről. De nemcsak a történeti eseményeket írja le megtaláljuk itt az esketési szertartás leírását is. Megtalálható benne a templom építésének leírása de még a bába esküje is. 1715-től pedig közli a lelkészek nevét és szolgálati idejüket. Az ilyen anyakönyveknek azonban hátrányuk, hogy eredeti funkciójuk háttérbe szorul.

Az anyakönyvek  rendszeres vezetését a római katolikus egyházban  1563-ban a tridenti
zsinaton rendelte el IV. Pius pápa. Magyarországon a XVI. elején, az 1515-ben tartott Veszprémi egyházmegyei zsinat jelzi az anyakönyvek elterjedésének kezdetét. A zsinat nem túlságosan pontos és egyértelmű határozata arra hívta fel a plébánosokat, hogy a kereszteléseket jegyezzék fel annak érdekében, hogy a lelki rokonságot nyilvántarthassák. A rendelkezés alapja a kánonjognak az az előírása volt, hogy a lelki rokonság ugyanolyan házassági akadálynak számított, mint a vér szerinti rokonság. A  római katolikus egyházban azonban a keresztelési anyakönyvek vezetésére összpontosították a figyelmet. Csak az ellenreformáció kezdetén tartott 1611. évi nagyszombati zsinat intézkedett a keresztelési mellett a házasságiak vezetéséről is Szórványos anyakönyvezés itt-ott előfordult e dátum előtt is, pl. római katolikus 1587-től Kassán, 1601-től Pozsonyban stb. A nagy változás 1625-ben következett be, amikor Pázmány Péter esztergomi érsek az V. Pál pápa által kiadott Rituale Romanum-ot az egész országban kötelezővé tette. A Rituale Romanum öt féle előjegyzést vezetett be: a keresztelési, házassági és halálozási anyakönyvek mellett külön a bérmálási anyakönyvet, valamint az ún. StatusAnimarum-ot, amely a húsvéti áldozás időpontjában az egész lakosságot tartalmazta háztartások, illetve családok szerint. A XVII. század folyamán a Rituale Romanum-ot három további kiadásban (1656, 1672, 1692) jelentették meg, ugyanakkor az 1630-as évektől kezdve rendszeresen megtartott egyházlátogatások alkalmával (Visitationes Canonicae) ellenőrizték az anyakönyvek felfektetését és helyes vezetését
A keresztelési anyakönyvekben a születés helyét, a szülők nevét, származási és lakóhelyét, a keresztszülők nevét és lakóhelyét, a házassági anyakönyvekben a házasságkötés napját a felek és a tanúk nevét , a megelőző kihirdetések időpontját, a halálozási anyakönyvekben az elhunyt életkorát a temetés helyét és a halotti szentségek ellátását jegyezték fel. Az adatokat folyamatos szöveg formájában jegyezték fel, minden bejegyzésnek új bekezdésbe kellett kerülni.

A folyamatos és általános érvényű anyakönyvezés a történelmi Magyarországon (az északi megyék kivételével) csak a törökök kiűzése után kezdődhetett el.
1779-ben végeztette el Gróf Batthyány József bíboros az anyakönyvek ellenőrzését. A tapasztalatok a követekezőket mutatták. A három anyakönyvet (keresztelési, házassági, halálozási) már ekkor három külön kötetben vezették. A táblázatás vezetés általánossá vált a keresztelési és házassági anyakönyvekben de nem terjedt el a halálozásiban. Gyakori volt az olvashatatlan kézírás és a megszakítás az anyakönyvekben.
1822-ben az egyházi hatóságok elrendelték a betűrendes névmutatók készítését - amelyek mindenképpen megkönnyítették az anyakönyvekben való visszakeresést.
Az 1827:XXIII. tc. pedig elrendelte az egyházi anyakönyvek két példányban történő vezetését. A másodpéldányokat az illetékes területi levéltárakban őrzik. Ez alól kivétel a Kalocsa-Kecskeméti főegyházmegye területéről való másodpéldányok, ezeket a Kalocsa-Kecskeméti Érseki Levéltárban őrzik. A Szarvasi Evangélikus Gyülekezet Levéltárában, a budapesti Baptista Levéltárban, valamint a szentendrei székhelyű Budai Ortodox Egyházmegyei Levéltárban szintén őriznek egyházi anyakönyveket.

A református egyházban a kálvinisták 1576-os hercegszőllősi zsinata rendelte el a keresztelési anyakönyvek vezetését.  Az anyakönyvek vezetésének teljes körű jogát 1785-ben adta meg II. József. De több helységben (ún. artikuláris helyeken - loca articularia) ennél sokkal korábban kezdték az anyakönyvezést: pl. evangélikus anyakönyvezés volt Bártfán 1592-től, Selmecbányán 1594-től, Késmárkon 1601-től, Pozsonyban 1606-tól, református pedig Zalakomáron 1624-től stb.
Az izraelita, azaz zsidó vallású lakosság anyakönyvezését Magyarországon általánosan kötelező érvénnyel és hatállyal csak a Bach-korszakban rendelték el a hatóságok (1851 júliusában). Azonban itt is akadnak települések (elsősorban falvak, mivel a városok eleinte nem fogadták be a zsidókat, másodsorban és csak később a városok, ahol élénkebb volt a gazdasági és a pénzügyi élet, és ezért jelentősebb volt a zsidóság tömörülése és létszáma) ahol 1851-nél jóval korábban kezdték el az anyakönyvezést: pl. Nagytétényben 1760-tól, Szobráncon 1762-től, Lovasberényben 1764-től, Kaposváron 1771-től, Marcalin 1774-től, Csurgón 1776-tól, Békéscsabán és Budán 1820-tól, Esztergomban 1828-tól, Pesten 1826-tól stb.
A keresztelési, házassági, halotti (és az esetenként fennmaradt bérmálási) anyakönyvek nemcsak a szentségek kiszolgálását rögzítették, hanem egyúttal közhitelű dokumentumoknak számítottak, mivel 1895. október 1. előtt állami anyakönyvezés nem létezett. Anyakönyvből kivonatot az egyház őrizetében lévő első példányból adtak ki, a másodpéldányból csak az első példány elvesztése esetén.
A Magyar Országos Levéltár Filmtára filmmásolatban őrzi a mai Magyarország területén található helységek 1895. október 1. előtt keletkezett, a történelmi egyházak - nevezetesen a római katolikus, a görög katolikus (unitusok, egyesültek), a görög keleti (óhitű, ortodox, pravoszláv), a református (helvét vallásúak), az evangélikus (ágostai hitvallásúak) és az izraelita (zsidó, ezen belül ortodox és neológ) - által vezetett anyakönyveinek mikrofilmfelvételeit.
Emellett a Levéltár csekély számban őrzi a baptista, az unitárius (antitrinitáriusok) és a nazarénus kisegyház, illetve felekezet anyakönyveinek mikrofilmfelvételeit. A Trianon előtti országterület néhány más településéről is vannak mikrofilmezett anyakönyvek: elsősorban a Felvidékről (Csallóközből), a Délvidékről (Bácskából) és az Őrvidékről (Burgenland), de közel sem a teljesség igényével.

2011. szeptember 7., szerda

Néhány régi kép a B-24 Liberatorról







Pár kép makettekről




Korona és kard


Korona és kard
A mai Tiszavárkonyban egy kőoszlop emlékeztet történelmünk egy régi jelenetére amelyet egyszerűen csak úgy emlegetnek a „korona és kard”. 1046-ban I. András került a királyi trónra. Miután leverte a Vata-féle pogánylázadást, a belső rend megszilárdítására Lengyelországból hazahívta öccsét, Béla herceget, akinek az ország egyharmadát hercegségként (ducatus) odaajándékozta. A herceg így az ország északi, északkeleti részén tizenöt megyében korlátlanul uralkodhatott. A király azonban szerette volna fiának, Salamonnak biztosítani a trón öröklését: döntő lépésre szánta el magát. Arra készült, hogy lemondatja a herceget a trónkövetelés jogáról. A király és a herceg 1059-ben Várkonyban adtak egymásnak találkozót. A magyarok krónikájában Thuróczy János részletesen leírja az eseményt, A király magához hívta két hű emberét, akiknek elmondta tervét: „Próbára akarom tenni a herceget, és megkérdezem őt, vajon a koronát vagy a hercegséget akarja-e?” – mondta, és maga elé tette a koronát és a hercegséget jelentő kardot egy bíbor szőnyegre. „Ha a herceg jó békével meg akarja tartani a hercegséget, hát tartsa meg, de ha a koronát akarja, akkor ti ketten azonnal rohanjatok rá, és a karddal fejezzétek le Béla herceget.” A főemberek meg is ígérték, hogy megteszik. Ezt azonban meghallotta a palota ajtaja előtt őrt álló kikiáltók ispánja, Miklós. Midőn a herceg bebocsátást nyert a palotába, az ajtón álló odasúgta neki: „Ha élni akarsz, válaszd a kardot.” A terembe belépő herceg meglátván a koronát és a kardot nagyon elcsodálkozott. A király a következőket mondta: „Herceg! Megkoronáztattam a fiamat, de nem kapzsiságból, hanem az ország romlásának elhárítására, mert három nappal ezelőtt a császárral erről tanácskoztam. Neked azonban szabad az elhatározásod; ha a királyságot akarod, vedd a koronát, ha a hercegséget, vedd a kardot; egyiket engedd át a fiamnak; de a korona igazság szerint téged illet.” A hercegnek ekkor eszébe jutottak Miklós szavai. Átlátta a helyzetet, és ezt válaszolta: „Legyen a korona a fiadé, aki fel van kenve, és add nekem a hercegséget.” Felvette a kardot. A király megörült döntésének, de nem lehetett egészen nyugodt. Hiszen öccse félelemből emelte fel a kardot, s jobbnak is látta visszamenni Lengyelországba. Mindkét félnek voltak bel- és külföldi hívei, hamarosan nyílt összetűzésre került sor. Bécs mellett, a Pozsonyi kapunál megütköztek, ahol Béla győzött. András megsebesült, és Zircen meghalt. Így Béla került trónra.. De hogyan kerülhetett sor éppen Várkonyban a király és a herceg találkozójára? Úgy, hogy a középkorban Buda és az erdélyi részek között a Tiszán a legfontosabb átkelőhely a jobb parton fekvő Várkony (ma is létezik Tiszavárkony néven) és a vele szemben lévő parton elterülő Tiszavarsány volt. Az utóbbi helység ma már nem található a Rákóczi-szabadságharc alatt a rácok elpusztították. Várkony a többször volt királyok és ellenfeleik találkozóhelye. A kettős királyság szokása továbbra is élt. Ezzel függ össze Kálmán és Álmos esete. Szent László király testvére, Géza király fiai közül Álmost szemelte ki trónörökösének. Kálmánt egri püspöknek akarta megtenni, aki ezt a jövőt nem fogadta el, apja és nagyapja példáját követvén Lengyelországba szökött. Álmos azonban hazahívta testvérét, és felajánlotta neki az ország koronáját, mert úgy érezte, hogy az elsőszülöttség jogán őt illeti meg. Így 1095-ben, László király halála után Könyves Kálmán fejére került a korona, ő pedig teljhatalmú úrrá tette a hercegségben Álmost.
1098-ban azonban Kálmán és Álmos is összegyűjtötte seregét, hogy megütközzenek egymással. A király fő hadállása Várkonynál volt, míg vele szemben, a Tisza túlpartján a herceg csapatáé. A krónikás szerint a harcosok nem akarták egymás vérét ontani. Amikor döntésüket a király és a herceg tudomására hozták, azok is letettek a szándékukról, és elvonultak a csapataikal. A magyar történelem jeles uralkodója, Mátyás király is megfordult Tiszavárkonyban. 1459-ben seregével Tiszavárkonyban táborozott, és itt békült ki frissen szabadult nagybátyjával, Szilágyi Mihállyal.. A király a Tisza mellé rendelte a foglyot, és ő maga is odament. Szilágyi Tiszavarsányon, Mátyás Várkonyon szállt meg. A folyóparton találkoztak, és békejobbot nyújtottak egymásnak. Fontos szerep jutott Tiszavárkonynak 1514-ben a Dózsa-féle parasztháború során is. A lázadó parasztvezér útján Ceglédről felvonuló népe , 37 kilométer megtétele után, május 18-án érte el Tiszavárkonyt. Tiszavárkonyban Dózsáék összeláncolt hordókból, gerendákból és deszkákból hidat állítottak, amit földdel jól megterítettek. Használhatták a hídépítéshez az éppen itt állomásozó sódereglyéket, sótutajokat. A csapat szekerekkel, ágyúkkal együtt így kelt át a folyón, folytatta útját a Tiszántúlon. Külső-Szolnok vármegyét Túrkevén keresztül hagyta el. János király 1533 őszén Budáról körútra indult. Tiszavarsánynál a rév közelében találkozott a Török Birodalomból érkező Grittivel. 1541.szeptember 18-án Izabella királyné Budáról három főúrral (köztük Fráter Györggyel) a csecsemő János Zsigmonddal és a Szent Koronával elindultak Lippára. Tiszavarsánynál keltek át a Tiszán , majd Kunszentmártonon keresztül haladtak tovább Erdély felé. Szerémi György a következőképpen mondja el Magyarország romlásáról írt művébenA felkészülés a királyné elindulására egy hétig tartott. János fővétele után a nyolcadik napra áthajóztak a Duna folyón Pestre. így érkezett meg csapatával a királyné Tiszavarsányba. Ott a királyné körülbelül egy hétig időzött... Hogy látta a királyné, hogy Varsány helységben pestis támadt, György barát megparancsolta a polgároknak, hogy lovakat rendeljenek a királyné szekereibe és helyette a császár ökreit adják. így is történt. Amikor a Varsány mezővárosból eljutott a királyné Gyulára, ott két úrhölgyet temettetett el a templomban. Onnan jöttek a Körös folyó révén át és Kunszentmártonba jöttek, s ott egy nagyságos lengyelt temettetett el; a plébánosnak bőséges torajándékot adtak az áldozatra. Es így a királyné megérkezett Lippára csapataival; Petrovytt, Batthyány Orbán, György barát és sokan mások vele voltak. Tiszavarsány ezután nem játszik különösebb szerepet az ország történetében, de átkelőhelyét még évszázadokig használták.
Tisza(Várkony) és Tisza(Varsány) az I. katonai felmérésen

Hol volt Attila fővárosa?


Hol volt Attila fővárosa?
1792-ben egy különös levél érkezett Jászberénybe az akkori Jászkun Kerület székhelyére. Az iromány Szepes vármegyéből jött feladója pedig nem más mint a megye alispánja Horváth Imre. Egyik pártfogoltja kérést tolmácsolta a kerület előljárói felé, amelyben egy készülő könyvhöz kért segítséget amely Magyarország régi területét mutatja be és természetesen kitér arra is, hol volt Attila palotája. Nos a levél mellé elküldték Priscos rétor útibeszámolójának latin nyelvű kivonatát és egy térképet ahol ez alapján bejelölték a követség lehetséges útvonalát.

Nehéz lenne azokat a műveket és forrásokat felsorolni amelyek a hunok történetével kapcsolatban közölnek adatokat. Nem is feladatunk ezen dolgozatban megtenni, hiszen az újabb kutatási eredmények az olvasók rendelkezésére állnak mind nyomtatott formában mind az interneten. Most egy rövid összefoglalót adunk közre amely a forrás értelmezésében segít és nem állásfoglalás a történészek és magukat történésznek nevezők vitájában.
A hunokat a kínai források Kr.e.318-ban említik. Birodalmuk Koreától az Aral-hegységig terjedt, észak-déli irányban pedig a Bajkál-tótól a kínai nagy falig húzódott (megjegyezzük, hogy a kínai nagy falat épp a hunok támadása miatt építették). Katonai erejükre jellemző, hogy 24 tüment(kb 240 ezer fő) képesek voltak kiállítani.
Az állandó háborúk következtében a hunok birodalma elbukott egy részük a Don és a Volga felé indult.
Az európai Hunnia történetét Kronstein Gábor és Bóna István négy szakaszra tagolja.
A kezdőpont Kr.u. 375-376, amikor Balamber hunjai leverik az alánokat(az oszétok elődei) akik az Aral-tótól a Donig uralták a steppét.
A második lépés a keleti gótok Don és Dnyeper közti országának elfoglalása. A gót király Hermanarik öngyilkos lett. A legyőzött nép egy része elmenekült, a többiek szolgaságra hajtották fejüket. Ekkor kerültek gót uralom alól hun alárendeltségbe az északi erdővidék népei közül finnugorok is. Harmatta János szerint a Volga vidékén ekkor előmagyar törzsek éltek, akik az északi alánok révén jutottak hun uralom alá. A hun előnyomulás csak a Dunánál torpant meg. Mindeközben szétzúzták a Dnyeszter és az Al-Duna között elterülő Athanarik gót (vízigót) államát. A menekülő gótok tízezreit a keletrómaiak engedték be területükre. Majd 378-ban az egyesült hun-gót-alán csapatok végig pusztították a Balkánt. Ez a hadsereg Hadrianapolisnál ( a mai Edirne) úgy megverte a keletrómai birodalom seregét, hogy maga Valens császár is holtan maradt a csatatéren.
408-ban Arkadiusz császár halála után a hunok megszakítják kapcsolatukat a kelet-rómaiakkal. Uldin hun király serege lerombolja az Al-Duna északi partján fekvő erődöket, majd a folyón átkelve birtokba veszik Kasztra Martisz erődjét, a mai Bulgária területén. A háború 412-ben ér véget , amikor Konstantinápoly békét köt a hunokkal a Don torkolata közelében.
A hunok szereplésének harmadik felvonását Ruga (422-434) trónra lépésétől számítjuk. A fénykorba számítjuk Bleda (Buda) (434-445) és Attila uralkodását is 453-ig.
Ruga uralkodásának kezdetén 422-ben a hunok megtámadják Trákiát, aminek következtében Konstantinápoly évi 115 kg arany adót kénytelen fizetni. 423 előtt Ruga udvarában tartózkodott mint a rómaiak kezese Aetius akinek neve még sokszor feltűnik a történet során.
A hunok bekebelezik a szomszéd népeket egészen a Rajnáig, eközben a nyugati birodalom hatalmi harcaiban sikerre viszik pártfogoltjuk Aetius ügyét. A hadvezér kétszer került száműzetésbe, mindkét alkalommal a hunok udvarába menekült. És mindkét alkalommal a hun seregek segítik vissza hatalmába.
Aetius a hun fegyverekre támaszkodva veri vissza a galliai városokat ostromló vízigótokat. A hun szövetségesek verik meg 437-ben a vormaeici (Worms) burgundokat.
Ennek a segítségnek azonban nagy ára volt. Aetius a nyugat-római kormány nevében átengedi a hunoknak 435-ben Pannonia Primát(Nyugat-Dunántúl), 439 után pedig sorra kerülnek a dunai tartományok is. Valeria Ripensis (Kelet-Dunántúl) már előzőleg a hunok birtokába került. Az utólsó területi engedményt 445-ben tették amikor a hunok a béke fejében megkapták Pannónia Saviát (Dráva és Száva köze).
Ekkor a hunok újabb támadást indítanak a Kelet-római Birodalom ellen, amely azonban Ruga halála miatt félbeszakad. 435-ben békét is kötnek a Duna mellett.
Bleda 441-ben megostromolja és elfoglalja Mozia Prima (ma Észak-Szerbia) városait majd a Száván átkelve Pannónia Szekundát és ostrommal beveszi Szirmiumot (ma Szremszka Mitrovica). 442-ben csatlakoznak a támadókhoz az Attila vezette csapatok is és elfoglalják

Naisszuszt (ma Nis) Szerdikát( ma Szófia) Filippopoliszt (ma Plovdiv) és eljutnak a Márvány-tengerig. A Kerszoneszosz félszigeten megverik Aszpar kelet-római hadseregét is. Konstantinápoly 443-ban kénytelen békét kérni.
445-ben puccsal hatalomra kerül Attila. A harcias nagykirály a nyugat ellen készül, de 447-ben híre jön, hogy egy földrengés lerombolta Konstantinápoly védőfalait. Attila nem sokat tétovázik, megindítja hadait a főváros ellen, de mivel a segédnépek katonáitól felduzzasztott serege lomhán haladt célja felé Konstantinápoly falait ismét felhúzták. A kelet római kormányzat nemcsak Attila területi követeléseit utasította vissza, de megszüntették az adófizetést is. 452-ben pedig Arcadius császár a Dunánál megverte a hun határvédő csapatokat.
A 447-es hadjárat utáni követjárások egyike során járt Attila udvarában Priskos rétor akinek a nagykirály udvartartásának leírását köszönhetjük. Erről a követségről a későbbiekben részletesen szólunk.
451-ben Gallia ellen támadnak a hunok. Ez a hadjárat nem sok sikert eredményezett mégis olyan megrendítő volt a nyugati kortársak számára, hogy elhalványítja a két korábbi keleti hadjárat jelentőségét. A Loire hídját védő Orléans-t felmentették I. Teodorik vízigót király Aetius csapatai ezért Attila kénytelen volt elvonulni. A galliai szövetséges csapatok Troyes körül csaptak össze Attila szövetséges seregével (catalaunum vagy mauriacum néven ismert csata). A csata győzteséről megoszlanak a vélemények.
A következő évben Észak-Itália ellen vezette hadait a hun király. A kezdet biztatónak tűnt hiszen sikerült Aquileiát bevenni és lerombolni. A Pó folyótól északra Mediolanumig (Milánó) nyomuló seregét az időközben kitört járvány visszafordulásra késztette. A mondák szerint Rómáig nyomult seregével, erre azonban semmi bizonyíték nincs és a középkorban elterjedt legendák szüleménye. A visszavonulásban szerepet játszott az is, hogy a Kelet-római hadak a Dunánál hátba támadták a hun birodalmat.
A sors 453-ban elszakította a nagy király élete fonalát, ezzel lezárva a hun nép dicsőséges szereplését. Attila a tavasz folyamán éppen lakodalmát ülte a fejedelmi Ildikóval. Állítólag mértéktelenül sokat ivott és amikor belső hálótermeibe vonult a mámor teljesen hatalmába kerítette. Másnap nem látták kijönni. A nap első fele is így telt el, mire a palotaőrök nyugtalankodni kezdtek. Betörték a hálószoba ajtaját, Attila élettelenül feküdt ágyán, feje körül vértócsa. Az első híresztelések arról szóltak, hogy álmában eleredt az orra vére és abba halt bele. De voltak akik állították, alvó férjét Ildikó ölte meg tőrdöféssel.
Attila hun királyt hatalmas pompával temették el, a monda szerint testét hármas koporsóba helyezték, elterelték a Tiszát és annak medrébe temették. A koporsóvivő szolgákat lenyilazták, hogy soha ne derüljön ki a nagy király nyugvóhelye.
A hun történelem negyedik szakasza tulajdonképpen a birodalom hanyatlása és felbomlása. A gótok fellázadtak és a Nyitra folyó mellett megverték a hunok seregét. A harctéren vesztette életét az Attila trónját öröklő Ellák is. A hunok egy része ezután keletre menekült. Ezeket később Attila középső fia Dengezik szervezte újjá de 469-ben életét vesztette a Kelet-római birodalom elleni támadás során. Ezzel véget ért a hunok európai története.
Ennyit röviden a hunok történetéről bennünket most legfőképpen az érdekel holt állt a nagy király annyiszor idézett fapalotája.
448-ban vagyunk amikor követek indulnak el Konstantinápolyból a Keletrómai Birodalom fővárosából, hogy a hun király színe elé járuljanak.
Soraik között találjuk Priscos rétort a nagy görög történetírót is. A Thrákiában született Priscos a nevét kiegészítő rétor(szónok) nevet a magasabb szónoki és jogi iskolázottsága miatt kapta. Magasrangú méltóságok vitték magukkal fontos követségekbe, így tehát nem véletlenül került bele a Maximinos vezette diplomaták közé. Bonyolította azonban a helyzetüket, hogy az egyik főembert Edekont – Theodosius császár tudtával – megbízták Attila meggyilkolásával. Maximinos és Priscos nem ismerték a merénylet tervét, de a velük tartó tolmács Vigil igen. Priscos ezt az útját később történeti munkában írta meg, ez azonban csak töredékében maradt az utókorra. Az eredeti szöveg is nagyon hiányosan került elő, kijavítva és átírva. Egyes vélemények szerint a nagy császár Bíborban született Konstantin javította ki Priscos leírását saját elképzeléseinek megfelelően.
De térjünk vissza a görög követséghez. Priscos ugyan nem ad egyenes választ melyik évszakban jöttek a hunok földjére, de a leírásokból arra lehet következtetni nyáron történt az utazás.A nagy krónikás nem említ a hunok földjén helyneveket de leírja a folyókat ami alapján már többen kisérletet tettek Attila szálláshelyének rekonstruálására.
Nézzük csak milyen útvonalon jött a görög követség a hun királyhoz . Konstantinápolyból Szófiába mentek, majd Nisbe. Útjuk a Morava völgyében vezetett ahol érintették Pozseravác települést. Ez a magyar történelemben is szerepet játszott mivel 1718-ban itt kötötték meg a pozseraváci békét, aminek következtében megszűnt a török uralom. Attila és Buda is fogadott már itt bizánci küldötteket, az akkori Margus nevet viselő helyen. A Dunát Ráma nevű falunál lépték át hun révészek segítségével. Rövid utat tettek meg, majd várakozásra kényszerültek Fehértemplom környékén. Mi volt az oka ennek a megállásnak? Nos Edekon előresietett a tőlük nem messze várakozó Attilához, hogy a követségről tájékoztassa. De nemcsak előhírnök volt, előadta azt is, hogy Konstantinápolyban színleg arra vállalkozott, meg fogja gyilkolni a nagy királyt. Figyelmeztette Attilát arra is, egyedül most már Vigil a merénylő. Estefelé két hun lovas érkezett a görög követséghez azzal az üzenettel, Attila kéreti a követeket, akik másnap a lovasok kalauzolása mellett elérték a király táborát.
A görögök letáboroztak, de sátraikat egy dombon akarják felállítani, amikor néhány hun ember jelenik meg, akik megtiltják nekik a sátorverést, mivel a király sátra is a síkon áll.
Priscosnak feltűnik a temérdek hun harcos és mivel éppen béke volt, ezt úgy vélhetjük, hogy a hunok a nyári szálláshelyre(vagy helyekre) készülő Attilát kisérték, hogy azután ők is elfoglalják a udvartartás körül a nekik kijelölt területet.
A követek ezen a helyen két napot töltenek el, lelki gyötrődések mellett. Nagyon nehezen jutnak Attila színe elé, aki az első üdvözlés után szitkokkal árasztja el Vigilt a tolmácsot. Őt vissza is küldi Konstantinápolyba alkudozás ürügyén, de valójában azért, hogy elhozza Edekonnak az orgyilkosságért megigért aranyakat. Miután a találkozó lezajlott a küldöttség Attila kíséretével tovább indul és egy ideig együtt haladnak majd a kalauznak kirendelt hunok más útra térítik a görögöket. Attila Krassóvár felé fordult Maximinus pedig Versec felé indult a küldöttséggel. Elválásuknak oka ugyanis a következő, Attila egy faluban a lakodalmát ülte egy Eszkán nevű lánnyal. A görögök tovább haladnak Versec felé ahogy Priscos írja könnyebb és egyenletesebb utat találva. Elmondja azt is, hogy széles síkságon át folytatták útjukat és sok hajókázásra alkalmas folyón keltek át. A krónikás nem említ településeket ami azért is furcsa mert a hunoknak ezen a területen nemcsak sátortábora, hanem házakból álló falvaik is léteztek. Vagy egy mások lehetséges alternatíva, hogy vendéglátói nem közölték vele.
A folyók nevét viszont leírja amit éppen a hunoktól tudott meg. Nos ezek a folyónevek az egyetlen támpontok és egyben a nagy tévesztések forrásai. Priscos három folyó nevét említi ezek a Drecon, Tigas Tiphisas. Mely folyóknak felelnek meg ezek az 1792-es forrás értelmezése szerint ? Mindjárt itt van a Drecon. Az akkori értelmezés szerint ez hun nyelven Dereka. Tehát a görögök átkeltek a több oldalágra szétváló Temesen, amelyet az akkori elnevezés Temes Derekának ismert. A másik a Tiga vagy Tega, melynek első betűjét elírták így ez a Béga lehet. A Tiphisas alatt pedig nem a Tiszát kell értenünk, hanem a Marost.
Priscos a következő sorrendben írja le a folyókat Drecon-Temes, Tigas-Béga, Tiphisas-Maros. Salamon Ferenc 1881-ben a Századok nevű folyóiratban egy tanulmányt jelentetett meg , Hol volt Attila főszállása címmel. Nos ő már a neveknek más jelentését adja, itt a Drecon-Karas, a Tiga-Tisza, Typhésas-Temes. Ezen értelmezés szerint tehát a görögök átkeltek a Tiszán.
5
Pedig nem lépték át csak a közelben lévő fejedelmi udvarba mentek. Priscos a következő szavakkal ecseteli az átkelést”…sok hajókázható folyóra bukkantunk. Ezek közül a Duna után legnagyobbak a Drékon nevű, a Tigas és a Typhésas. Részint faderékba vájt ladikokon keltünk által rajtok, melyeket a folyó melléki lakosok szoktak használni, részint összetákolt kompokon, melyeket a szomszédságban találtunk , s melyeket a barbárok szekereken szállítanak magokkal és a vizenyős helyekre visznek…”
Most egy pillanatra szakadjunk el Priscostól és ugorjunk néhány évszázadot. Figyeljük csak meg a következő szöveget:” …Ezek a folyamok a következők: az első a Timészész, a második a Tutész, a harmadik a Morészész, a negyedik a Kriszos és ismét más folyó a Titza…”Alig hihető de ezt több mint öt évszázad után írta Bíborbanszületett Constantinus császár a Birodalom kormányzásáról szóló művében 950-ben. Ha a folyók nevét nézzük első a Temes, a Béga, a harmadikban a Marosra ismerhetünk a negyedik a Kőrös és végül a Tisza. Pontosan olyan sorrendben ahogy Priscos is leírta valaha és ugyancsak sorrendben ahogy délről átlépte őket.
Most nézzük ismét Priscos leírását. Tehát utasaink a hun révészek segítségével átkeltek ezeken a folyókon majd egy tóhoz érkeztek amelynek iható vize volt. Ennek környékén volt Buda feleségének a lakóhelye és birtoka. A tó partján történt a küldöttséggel, hogy hatalmas szélvihar kerekedett nagy záporesőtől kisérve, szétverve a társaság sátorait, holmijaik egy részét szétfújta és másnap nagy részüket a vízből halászták ki.
Buda nejének ezüst poharakat, keleti gyümölcsöket adnak ajándékba, majd tovább folytatják útjukat észak felé. Hét napig menetelnek amikor Gyula körül a hun vezetők megállítják a követséget, mivel Attila ugyanezen az úton jön és nem illik előtte megérkezni. Bevárják a hun királyt majd ismét több folyón átkelve(Fejér Kőrös, Sebes Kőrös, Fekete Kőrös, Berettyó) Attila székhelyére Bánhalmára érkeznek, amely egy nagy folyó (Tisza) mellett állt.
Priscos így írja le a hun király szálláshelyét: „…Miután hatnapi utat megtettünk vezetőink utasítottak minket egy faluban tartózkodni, hogy Attila mögött folytassuk utunkat, aki errefelé készült útját venni. Itt a nyugatrómaiak által Attilához küldött követekkel találkoztunk. Nem sokkal később Attilát követve, miután átkeltünk néhány folyón egy nagy folyóhoz érkeztünk. Itt voltak Attila házai , amelyekről úgy tartják, hogy minden más helyen lévő épületeknél kitűnőbbek és rendkívüliek. Ezeket fából, vagyis kiválóan megmunkált fatáblákból építették, és fából való tornácokkal övezték, amelyeket nem megerősítés céljából készítettek, hanem inkább díszítésképpen. A királyi palota közelében volt – Elég nagy távolságra a ház -tól állt elkülönülve a fürdő, amelyet odaszállított kövekből építettek. Azoknál ugyanis, akik Szkítia ezen részén élnek, nincs sem fa, sem kő, hanem máshonnan szállított anyagokat használnak…”
Salamon fent említett művében úgy értelmezi, hogy a görögök kikerültek egy csómó holtágat, azután átkeltek a Tiszán és megérkeztek Szeged tájékára, ahol Attila főtábora állt.
De miért éppen Bánhalmánál vélték megtalálni Attila szálláshelyét. Most vegyük elő hazánk legrégibb nyomtatott térképét, amelyet a köznyelv Lázár Deák térképeként ismer. A magyar származású Lázár Deák térképe hadászati célból készült 1541-ben. Nos ezen már ábrázolják Bánhalmát, mégpedig úgy, hogy az egész Alföldön ez az egyetlen halomra épült település. De miért éppen ezt ábrázolta térképészünk. Hiszen kunhalmok sokasága övezte még akkor az egész alföldi tájat. Vagy talán ebben a korban még élt egy monda a nagy király székhelyéről amit a térkép készítője ismert és akaratlanul is bejelölt alkotásában. Ezek a halmok nem a képzelet szülöttei , hiszen a mai napig léteznek, igaz némelyik megcsonkított állapotban. A halmok elismert szakértője Tóth Albert felmérése szerint Kenderes-Bánhalma határában két jelentősebb kunhalom is található.
Az egyiket úgy nevezik a Bán-halom, a település nyugati részén emelkedik a magasba. A 99 méter magas halom mellett vezetett el az egykori Sóút, ahol a 18.század végén sószállító szekerek százai döcögtek. A másik hasonló magasságú halom a Kő-halom elnevezést kapta,
6
valószínüleg a tetején álló egykori kőépületről. Csak úgy megjegyezzük nem ez lehet amit a korabeli „írástudók” Attila fürdőjének véltek? Régészeti lelet nem bizonyítja a hunok ittlétét. Tegyük azért hozzá mai ismereteink szerint.
A Kő-halom Kenderes-Bánhalmánál
Az utóbbi halomnál avarkori bronz karperecek kerültek elő.
Még nagyobb feltűnést keltettek azonban a másik halomnál (ez a Telek-halom) feltárt avarkori leletek.
A Czebe II. elnevezésű vízátemelő zsilipnél 1953-ban a Szolnoki Vízügyi Igazgatóság dolgozói csatornázási munkákat végeztek, s eközben régi sírokra bukkantak. Ők értesítették a Szolnoki Damjanich János Múzeum régészeit akik másnap a helyszínre érkeztek igazgatójuk vezetésével. A feltárt három sír egyikéből avar harcos maradványai kerültek elő teljes felszerelésével, díszeivel és lovával együtt. A másodikat már megbolygatták, amikor a régészek az ásatáshoz hozzákezdtek, de a leleteket még össze tudták gyűjteni a földmunkásoktól. A harmadik sírban lévő női csontváz mellett két üveggyöngyöt találtak.
Az első sírban talált nagyszíjvég a hazai és külföldi régészek körében az avar művészetben eddig ismeretlen mintájával méltán keltett feltűnést. Az ábrázolt jeleneten felvonuló harcosokat láthatunk bokrétás zászlórúdra erősített sárkányfigura kiséretében. Az egész tudományos régész társadalom hosszú konferenciákon értékelte ki a nagyszíjvég ábrázolásait. Mert egyedülálló leletnek tartották minthogy valójában az is. Méltatlanul kevés figyelmet szenteltek azonban a Fettich Nándor rajzán 3 számmal jelzett kis díszítésnek. Ez ugyanis nem más mint egy szárnyas griffmadár.
7
No jó de hát az avarok idejében több ilyen griffmadár ábrázolás is előfordult mondhatná valaki. Nos a Szabolcs megyei Bezdéden feltártak egy honfoglaláskori temetőt ahol az egyik sírból előkerült tarsolylemez egy szárnyas griffmadarat ábrázol. Mivel pedig a griffes-indás minták mind az avarkorban mind a honfoglalás idején előfordulnak a kiváló régész-művészettörténész László Gyula úgy vélte a honfoglalás nem egy időben zajlott le, már az avarokkal érkeztek magyar törzsek a Kárpát-medencébe. Amikor azonban kifejtette a „kettős honfoglalás” elméletét óriási felzúdulás támadt a történészek között. Az utóbbi időben azonban egyre többen vallják, létezik valamilyen hun-avar-magyar kontinuitás. A kép teljessé tételéhez említsünk meg még egy leletet, a huhhoti (Ordon tartomány) hun időkből származó koronát a tetején látható aranymadárban is felfedezhetjük a szárnyas griffmadarat.
8
Ahunok birodalmuk összeomlása után visszakerültek a Meotisz vidékére. 630 körül azonban Kovrál kagán, lerázván a türk fennhatóságot, Sárkel székhellyel erős birodalmat alapított. Kovrát 665 körül halt meg, halála után a hatalom öt fia között oszlótt meg, akik nem tudták összetartani a birodalmat. Legidősebb fia, Batbaján négy törzzsel helyben maradt. A második fiú, Kurtag öt törzzsel megalapította a volgai bolgár országot; ezek leszármazottjai ma a csuvasok. A harmadik fiú, Eszperikh hat törzzsel megalapította az aldunai bolgár országot, amely jelenleg is létezik. A negyedik fiú, Kűver és az ötödik, Alzik egy-egy törzzsel beköltözött a Kárpát-medencébe az Avar kagán fennhatósága alá. Részben ők lennének a László Gyula féle kettős honfoglalásból az első honfoglaló nép. Alzík innen egy törzzsel Itáliába ment és Ravenna vidékén letelepedett.
Az utóbbi években Szarvas mellett egy késő avar sír mellékleteként előkerült egy tűtartó, melyen rovásírásos szöveg olvasható. Ez eléggé hasonlít a nagyszentmiklósi kincs felirataihoz. Úgy tűnik ez is a „kettős honfoglalás „ elméletét támasztja alá.
9
Akkor mégis miért gondolták a 18.század végén, hogy a hun király szállása Bánhalmán vagy környékén lehetett. Mert az addig ismert források mind a Tiszántúlt jelölik meg a király székhelyeként.
Itt van mindjárt Jordanes ravennai püspök, római történetíró munkája a 6. századból a Gótok történetéről. Megemlékezik Priscos követségéről, az adatokat át is veszi a görög történetírótól a folyókon való átkelést pedig következőképpen írja le:”…ezen követségről Priscus historicus többek közt ilyen szavakkal teszen jelentést, ugy mint hogy: óriási folyókon, az az a Tisian(e helyett Tigán) Thibisián és Driccán átkelvén,arra a helyre érkeztünk, a hol egykoron Vidigoiát, a gothok ama legvitézebbjét a szarmaták csellel megölték, innen pedig nem sokára (non longe) ahhoz a faluhoz, a hol Attila tartózkodott…” Ha a folyók neveit jobban szemügyre vesszük rájövünk, hogy ő is Priscos szavait ismételgeti , de ugyanez figyelhető meg Bíborbanszületett Konstantin császár művében is. Jordanes viszont ad még egy információt azt a helyet ahol Vidigoiát a szarmaták megölték, de hol volt ez elég nehéz kideríteni. Egyben azonban biztosak lehetünk a Tiszántúlon. A szarmata sáncrendszer amit a köznyelv „Csörsz-ároknak” ismer előfordul a Nagykunság területén is.
Ugyancsak Jordanes a faluról és Attila királyi palotájáról a következőket tartja számon a művében:” Innen nem messze ahhoz a faluhoz érkeztünk, amelyben Attila király időzött. Faluhoz, mint mondtam, bár az egy igen tágas város nagyságú, benne szépen megmunkált fatáblákból készített, fából való falakat találtunk, melyeknek szerkezete olyan szilárdságot sugallt, hogy a figyelmes szemlélő alig vehette észre a táblák közötti összeköttetést. Láthattál ott nagy kiterjedésű ebédlőket, és mindenféle díszítéssel ellátott oszlopcsarnokokat. A királyi palota terét pedig hatalmas körfolyosó övezte, hogy már maga a szélessége jelezte a királyi palotát. …”
A nagy királyról a következőket írja: . "Hatalmát büszke magatartása és kevélyen körüljáratott szemeinek parancsoló tekintete is elárulta…Elhatározásaiban szilárd, könyörgésre engesztelékeny és kegyelmes azokhoz, kiket egyszer hívei közé számított. Külsejében igazi hun, alacsony termetével, széles mellével, nagy fejével, apró szemével, ritka szakállával, lapos orrával és sötét testszínével egyesítvén magában nemzetének sajátosságait…"
Figyeljük meg nagyon szépen kiszínezi a Priscos által leírtakat. De az egész majd néhány oldallal később teljesedik ki a Jókai féle mesében. No itt aztán lesz minden csavart oszlopok vörösfenyőből készült szobrok amiről a görög történetíró egy szót sem ejtett, és csak a „nagy mesemondónk” írói fantáziája keltette életre.
Arra nézve, hogy a faanyag és a kövek, milyen módon kerültek Bánhalma környékére az 1792-es forrás magyarázata a következő megoldást adja:” Nem lehet kétséges, hogy azok a hatalmas fatörzsek, amelyekből Attila királyi palotája és egy igen tágas város nagyságú falu eredt, a Kárpátok hegyeinek gerinceiről a Tisza segítségével lettek odaszállítva.
Mindenből világosan kitűnik immár, hogy Attila királyi székhelye nem Moldáviában volt, nem is a jászsági Jászberényben, nem Bihar városában vagy a Tisza föntebb eső helyen ahogy mások állítják, hanem pontosan a mai Kunságban, Bánhalma birtok közelében állt.”
A következő forrás Kézai Simonnak „A hunok és magyarok viselt dolgairól” szóló krónikája 1283-ból. Most csak azt emeljük ki amely a hunok történetét meséli el a következőképpen:”…Miután pedig zeiselmaveri csatában a rómaiak összeroppantak, és mindenfelé szétszéledtek, Etele király visszatért népének táborába, és ott a Tiszán túl levő szálláshelyén néhány napra megszállt…”
Györffy Lajos. túrkevei kutató szerint Priscos útjának, érkezésének körülményeit olvasva arra következtethetünk, hogy a Hun birodalom központja Túrkeve határában volt. Csudabalán egymás mellett álló két kiemelkedés van: Terehalom, Várhalom. A század elején Vadász Pál is azt állította, hogy csak itt lehetett Attila székhelye.
10
Az újabb történeti munkák úgy tanították, hogy Attila székhelye Szeged környékén volt. A legenda tulajdonképpen Fiala Jakab piarista szerzetestől ered, aki Szegedis című kiseposzában írta le először, hogy a várost Attila alapította, ami nem egyéb mint írói fantáziájának szüleménye. A legendát átvette Dugonics András aki Etelka című regényében írta le és a tanult emberek között terjesztette.
Az 1800-as évek elején a szegediek már ismerték a legendát, amely szerint a nagy uralkodó sátrát a Széchenyi tér 13.sz. ház helyén verte le. Grünn Oszkár házának építésekor egy domborított 18.századi vas kályhalemezt találtak a földben, amelyen az antik domborművet Attilának vélték felfedezni. Be is építették a ház erkélyének vasrácsába. Más elképzelés szerint a fejedelem sátra az öthalmi dombokon állt
Az 1920-as években a Szeged melletti nagyszéksósi pusztán Móra Ferenc közreműködésével feltártak egy hun fejedelmi sírt. A lelet kora a 430-as évekre tehető de a tudományos világban néhány meghatározó történész úgy vélte ez bizonyítja a hun király székhelyét. Azonkívül nagyszerűen bizonyítja Fiala szép meséjét.
Nos a nagy király székhelyét többen vélik megtalálni Budán is. Az újabban előkerült magyar őstörténet a Tárih-i Üngürüsz is ezt meséli el. Tulajdonképpen Attila is azért gyilkoltatja le testvérét Budát (említik Blédának is) mert amíg ő távol hadakozott, Buda mindent saját magáról nevezett el. A krónika úgy beszéli el, hogy Hunor népe a Tisza folyó partján telepedett le, de később átlépték a Tiszát és megtámadták Pannóniát. Ezekben a mondatokban a hunok honfoglalására ismerhetünk. A keletről jött nomád népek először a Tisza mentén telepednek le és egyúttal megszállják a folyó gázlóit, átkelőit. A hunok után ezt csinálják az avarok majd a beáramló magyar törzsek is. A Tárih-i Üngürüsz említi a hunok fővárosának Sicambriát is. Ha figyelmesebben elolvassuk a sorokat hamar rájövünk ez azonos lehet Buda városával.
Érdemes meghallgatni hogyan mutatja a nagy királyt és udvarát a nagy mesemondó Jókai Mór A magyar nemzet története regényes rajzokban című művében:
„…Nemsokára követeket küldött a császár Attilához.Az ellene forralt szándékról értesült hun fejedelem akkori fővárosában, hihetőleg Jászberényben fogadta a semmit nem sejtő követeket.A fejedelmi főváros akkori nagyobbrészint fából épült házai symmetriai csínnal voltak elrendezve, maga Attila palotája is egészen fából épült csinos tornyocskákkal egy domb tetején és sajátszerű célirányos elrendezéssel. A midenféle épületfák színeik szerint voltak kellemes tarkaságban egymás mellé alkalmazva, a szobrok vörös fenyő, a falak fehér gyertyánfa, a talapzat barna diófából és a falak kirakva tarka eres gyökérfából. Az ajtók sárga fájába csaták és áldozatok képei voltak vésve. Az egész épület simított négyszögű szobrokból vert sánccölöpökkel volt bekerítve.A byzanci követek maguk sem titkolhatták el meglepetésüket a hun építészet sajátságai felett: a magas, gömbölyű, vagy kígyósan csavart oszlopok, az idomzatos összeállítás s a saját ízlésű faragványok, a chinai és hindu építészet ízetlen halmazottsága nélkül, bizonyítani látszának, hogy tudna e szép művész is lenni, ha ráadná magát.A hunok feleségei fogadták először a követeket, kik eltérőleg a keleti féltékenység zárkózó elvétől, nyílt vendégszeretettel fogadták férjeik helyett az idegen vendéget, jellemző nemzeti szokásból egy meg nem szégyenítő szűzies öleléssel. E szokás még mai napig is fennmaradt a magyar ős jellemben, a bensőjében tiszta, őszinte hű lélek nem találja magát megbecstelenítve egy a jó szív üdvözletéül nyújtott csók, ölelés által, s a féltés nem talál tárgyat a tisztelet vagy ártatlan tréfa e jeleiben.Attila neje, Cerka, nőudvarától környezve fogadta el a vendéget, a hun nők arany hímzéssel voltak elfoglalva, bogláros kardkötőket készítettek férjeik számára; a hun vitézek öltözete, lovaik csótárjai ragyogtak a gyöngyös és drágaköves hímzetektől, mikkel gyöngéd női kezek ékesíték a győzelmeseket. Ahogy az a szokás a viseletben a magyar népnél mind a mai napig fennmaradt: a cifra szűrök, bundák, a kalotaszegi varrottasok mind a másfélezer év előtti nemzeti divat maradványai.Csak
11
Attilán nem ragyogott semmi. Egyszerű volt ruhája, viselete, mint őseié, kik a pusztában vándoroltak.Fegyverzetén semmi arany, lova szerszáma egyszínű, trónja egyszerű szék-fából, semmivel nem ékesítve.Hidegen, szigorúan fogadta a követeket, de egy szóval sem hányta szemükre az alacsony tervet élte ellen. Azon szökevényekre, kiket Theodosius eltagadott, azt mondta: hogy ő csak szégyell, de nem fél saját szolgáival küzdeni.Estére meghívta a követeket lakomára.Fehérbe öltözött nők sorai vonultak a király előtt a lakoma terméig, kik fehér fátyolból, mit kezeikkel fölemeltek, tartottak mennyezetet a nemzeti dalokat éneklő szűzek kara felett.Palotája előtt kedvencének, Onegisius-nak neje üdvözlé hölgyeivel együtt, nemzeti szokásból hússal és borral kínálva a királyt, mit az fenn ülve lován, egy ezüst asztalon nyújtatva fel magának, megízlelt, a nőt üdvözlé s továbbment.Akik beléptek a terembe, mindnyájan egy kelyhet köszöntének a hun királyra, s azzal helyet foglaltak asztalaik mellett.A fehér vászonnal terített asztalok csillogtak az arany és ezüst edények és kupáktól, csak Attila ivott fakupából, és evett négyszegű fatányérról, s az asztalra felhordott étkekből nem ízlelt mást, mint húst.A vendégség közepette serleget töltetett magának a hun király, s azt egyik jelenlevő vendégére, Berich fejedelemre köszönté, s utána felköszönté egyenként vendégei kedvesebbjeit, mit a jelenlevők mind hangos éljenzéssel s összeütött serleggel fogadtak; mint azt most is ezernégyszáz évvel később szokták tenni a magyarok, ha vendégükkel vigadnak.Vendégség után két ifjú szittya énekes jött Attila asztala mellé, s énekelt hőskölteményeket győzelmekről, vitézekről, régi ősökről és új hazáról. Némán hallgatta mindenki. Láng gyúlt ki az ifjak arcán az ősök nagy tetteire, és az ősz, vén emberek, kik önhírüket hallák dicsőíteni, öröm és bú könnyeit hullatták, az örömét a múltak emlékén s a bánatét: hogy a jövőt nem oszthatják, s kézíjaik idegeit pengetve kísérék a lant húrjainak zenéjét. Vaj ha az ősi költeményekből egyet feljegyeztek volna az utókor számára. Ez az adat bizonyítja, hogy a költészet és a zene már az ős hunoknál is otthonos volt.Ezek után idegen szemfényvesztők jöttek a társaságot mulattatni. Idomtalan alakúak, esztelen csacsogásuk, csodálatos mozgásaik s eltorzított öltözetük kacagásra gerjeszté a hunokat; ha önnemzetbeliük tette volna magát ily csúffá, tán megkövezték volna, mert költő és művész vált a szittyafajból, de a bukfenchányást s kötélen táncolást másnak engedte.A kacaj és torzordítás közepette csak Attila arca maradt nyugodt és szigorú, egy vonás el nem húzódott rajta, csak akkor látszott enyhülni egy pillanatra érchideg komolysága, midőn legkisebbik fia, Csaba bejött. Azt megölelgeté atyai gyöngédsége mosolyával, megveregette piros, teljes gyermekarcát; a jósok azt mondák: hogy ez fogja az ő birodalmát fenntartani…”
A hunok udvarán nomád uralkodói központot (ordut) kell értenünk. Az uralkodó úgy helyezte át birodalmának katonai, igazgatási központját az Alföldre, hogy a nép nem költözött oda. A nagy királyok közvetlen környezetükkel vonultak ide-oda a téli és a nyári szálláshely között. A szálláshely(nyári) Attila idején sátorváros, állandó faépületekkel. A hun uralkodóknak pedig többfelé volt ilyen szálláshelyük. Környezetükbe a rokonság, az arisztokrácia, testőrök, mesteremberek, szolgák tartoztak. A szélesebb körben voltak a katonai kíséret támaszpontjai. A központi területen földművelők falvait is megtalálhatjuk
A magyarázat tehát egyszerűbb mint gondolnánk. A nomád népek (hunok, avarok, magyarok) a steppéről érkeztek hatalmas állatállománnyal amely közül természetesen legértékesebbnek a ló mutatkozott. Ezeknek az állatoknak legelő kellett ami a Kárpát-medencében a Tiszántúlon volt a legideálisabb. Télre mindenki a téli szállásokra húzódott. Ez a téli szállás a hun királynak és közvetlen udvartartásának lehetett Buda. Amikor azonban kitavaszodott a nagy király és kisérete nyári szállására vonult. És hol volt a nyári szállás , természetesen ott ahol a görög követséget is fogadta. A Tiszán mindenképpen átkeltek de hol ezt ma már csak találgatni lehet. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy a Csongrád közelében található Bödi- révről azt tartja a legenda, hogy Attila király használta átkelésre. A görög történész a nagy király palotáját egyszerű fából ácsolt épületnek mutatja be. Az Alföld közepén nem is volt
12
szükség kőből épült erődre. Felesleges volt amikor Attila nyári szálláshelyét gyűrű alakban vették körül az előkelők és harcosok nyári szállásterületei. A téli és nyári szállás a mai napig benne él a magyarok génjeiben. Gondoljunk csak arra, hány ember költözik be az ősz folyamán a hobbikról a nagyvárosok panelházaiba.
Nos a megtalált forrás felvet néhány kérdést . Mi lehet egy korabeli írásos dokumentum vagy útmutató amely a hun király székhelyével kapcsolatban közöl adatokat(?) .
A mellékelt térképen meglepően pontosan bejelölték a követek és a hun király útját. Vajon már azelőtt is próbálkozott ezzel valaki? Ebben az időben még senkinek sem jutott eszébe, hogy Attilát folyómederbe temesse. De az sem, hogy székhelyét Szeged környékére helyezze. Priscos rétor leírása alapján az akkori viszonyoknak és ismereteknek megfelelően próbálták rekonstruálni Attila székhelyét.
Bóna István szerint ha Attila sírját keressük az elméletileg számításba vehető temetkezési terület kb. húszezer négyzetkilométer, a Temestől északra, a Kőrösöktől délre fekszik, valószínüleg a Duna-Tisza közének keleti felében. Ilyen uralkodói sírokból egy hektáron ötszáz fér el. A gyanús területen egymilliárd Attila-sír férne el.Természetesen erre a temetkezési helyre is rá lehet bukanni a véletlen szerencsés jóvoltából, de régészeti eszközökkel keresni tudományos képtelenség.
Ugyanezt a véleményt mondhatjuk ha Attila szálláshelyét keressük. Hiszen Priscos is leírta a nagy király palotája fából épült, kőből csak a fürdőt készítették. Márpedig ezt megtalálni képtelenség. Ettől függetlenül dicsérendő dolog, hogy egyesek a leírás alapján megpróbálják rekonstruálni a hunok épületeit. Annál is inkább mert hitelesen csak Priscos rétor elbeszélésére lehet támaszkodni. Ennek egyik korai (és talán kevésbé átírt) változatát említettük az előző oldalakon. Talán még abból az időszakból amikor népünk történetét nem írta át idegen hatalom. Erről legtalálóbban Dani D. Pál külföldön élő történész ír egy tanulmányában:
„…Eredetmondánk szerint, népünk és a hunn testvérnép, Perzsia vidékéről származik. A Kárpát-medence felé vezető írton, a következő állomás a Meotisz vidéke volt. Az itteni alán házasságot követően, miután nagyon elszaporodtak, fegyverrel meghódították a Kárpát-medencét. Birodalmuk Atilla király halála után összeomlott és ezt később Árpád fejedelem állította helyre. Ezen a világos származástudaton az első csorbát Sajnovics János ütötte, aki 1770-ben publikált egy dolgozatot a magyar és a lapp nyelv azonosságáról. Az ekkor induló és a Habsburg birodalom teljes támogatását élvező finnugor nyelvészet összes képviselője dilettáns volt. Az első képzett nyelvész, a göttingeni Budenz József csak 1880 körül jelentette meg magyar-finnugor összehasonlító szótárát. így tehát a finnugor nyelvészet több mint egy évszázadon keresztül dilettánsok szakmai tévedésein nemesedett. Ez azonban nem akadályozta meg képviselőit abban, hogy saját magukat csalhatatlannak ítélve, minden tőlük eltérő véleményt hatalmi szóval hallgattassanak el. Laza nyelvészeti feltevésekből olyan következtetéseket vontak le, amiket sem a hagyomány, sem az írott források, sem a társadalomtudományok nem támogattak. Ezen nyelvészeti iskola fő képviselői: Budenz József, Hunfalvi (Hunsdorfer) Pál, Toldi (Schedel) Ferenc, Munkácsi (Műnk) Bernát és Szinnyey (Ferber) József volt kezdetben. Vámbéry Ármin, ki a magyarságot török eredetűnek tartotta, alulmaradt a finnugorosokkal folytatott vitában.
Azonban nemcsak a török eredetnek akadtak hívei. Elsőnek Giesswein Sándor vetette fel a szumér-magyar rokonság lehetőségét. Ezt követően Torma Zsófia szumér nyomokat talált Erdélyben. Ezen irányzat hívei Galgóczy János, Somogyi Ede és Varga Zsigmond volt. Dr. Aczél József szittya-görög eredetünket hirdette. A finnugor irányzat azonban oly mértékben eluralkodott a magyar tudományosságban, hogy az, aki ettől eltérő álláspontot vallott magáénak, az tudományos jó hírével és állásával játszott. A II. világháború után nyugatra ment történészgárda balsorsában az otthoniakkal szemben egy nagy előnyhöz jutott. Mivel már nem kötötte őket az otthoni tradíció és elvárás, sokkal nehezebb körülmények között
13
ugyan, de legalább előítéletektől mentes kutatásokba kezdhetett. Az otthoni tudomány, amely megmaradt a jól bevált évszázadok tévedéseivel és baklövéseivel kikövezett finnugor úton, mivel a nyugatra ment történészgárda publikálási lehetőségét nem tudta megakadályozni, igyekezett ezeket dilettánssá degradálni, hogy elveszítsék tudományos hitelüket. A nyugatra került gárda nevesebb képviselői: dr. Bobula Ida nyelvész - egyetemi magántanár, dr. Baráth Tibor nyelvész-történész-egyetemi tanár, Badiny Jós Ferenc orientalista történész-egyetemi tanár, dr. Endrey Antal jogász-történész, Padányi Viktor nyelvész-történész, dr. Csöke Sándor nyelvész-történész, dr. Nagy Sándor nyelvész-történész. Mint látható, ezek mind képzett szakemberek, akik tévedni ugyan tévedhetnek, de nem dilettánsok és nincs okom feltételezni, hogy otthon élő kollégáik akár jobban képzettek, akár nagyobb tudásúak lennének…”

Az ál-Rákóczi

Az ál-Rákóczi
1711-ben lehanyatlott a kurucok szerencsecsillaga maga a nagy fejedelem is bujdosásra kényszerült, de már negyedszázad múlva a Péró- féle lázadás kétségtelenné tette, hogy Rákóczi személyének emléke még mindig élénken él a köznemesség és a parasztság tudatában. Rákóczi Ferenc és a kuruc név varázsa reménységgel töltötte el a magyarságot. Az osztrák kormány a lázadás leverése után kemény rendszabályokkal igyekezett biztosítani a közrendet. A vizsgálatok nem sok eredménnyel jártak, de legalább azokat a kalandorokat akik kihasználták a nép hiszékenységét idejében ártalmatlanná tették. 1781-ben a Jászságban tűnt fel egy ál-Rákóczi, a kancellária azonnal nyomozást rendelt el amely a következőket állapította meg. Húsvét előtt három ismeretlen ember beszélgetni kezdett (Jász)Árokszállás közelében a disznópásztorokkal. Egyikük feketehajú, őszszakállú öreg ember rongyos kék dolmányban fején magyar süveg. Kísérője középkorú, fehérhajú személy ő szintén kék dolmányt viselt. A harmadik a leírtak szerint egy tizenhárom esztendős fiúcska. Az öreg megjósolta a disznópásztoroknak, hogy nyáron nagy zivatarok lesznek, tavasszal pedig kegyetlen háború fog kitörni. Ő pedig Mátyás király leszármazottja, el fogja nyerni a magyar trónt. A másik ember ekkor átvett az öregtől egy pecsétekkel ellátott pergament amiről latin és magyar nyelven egy szöveget olvasott fel, természetesen a pásztorok ezt nem értették. Az öreg biztosította a disznópásztorokat, hogy ha trónra kerül nem feledkezik meg róluk, és hogy szavainak nagyobb nyomatékot adjon, cédulákat adott nekik. Elmondta, amint megkoronázzák keressék fel ezekkel a cédulákkal és gazdag jutalmat fog adni nekik. Rövid nyomozás után Rozsnyón fogták el a trónkövetelőt akit Császár Jakabnak hívtak. Mindent beismert, azonban kiderült róla, hogy nem normális ezért szabadon bocsájtották. Két társát azonban nem sikerült elfogni. Az egyik disznópásztort azonban börtönbe csukták mivel az öregtől hallott mendemondát mindenütt terjesztette.

Aba Sámuel

Hol volt Aba Sámuel halálhelye?
Abasáron a Baldácsy család által épített Bolt-tetői pince lejárójánál látható egy süttői márványból készült kő, rajta latin nyelvű felirat áll, amelyet 1773-ban állított Haller Sámuel. A tábla szövege magyarul így hangzik:
"Ez üregbe volt letéve Sámuel Aba, Magyarország III. királya vagy inkább zsarnok, országpusztító. Gonosszal és kegyetlenséggel teljes király, ki népe által a Tiszánál megöletett. Bámuljátok a dolgok éktelen változását, a királyi sírboltból lett borospince felett!Hol a halál véres zsákmánya pihent, ott a kedvet adó hordók domborodnak. Ezért pirul Bacchus, ezért pirosabb a saári (abasári) bor a felernuminál. Most igyál, hogy kipirulj.
Romjaiból kiemelte báró Haller Sámuel tábornok."
Aba Sámuel egykori sírhelye (?)
No de ki is volt ő akit Magyarország harmadik királyaként említenek a krónikák 1041 és 1044 között. Élete csupa rejtély mint ahogy halála és annak helye is. Aba Sámuel családjáról Anonymus tudósít először Ő említi, hogy amikor a honfoglaló magyarok a Körös és a Zagyva folyót valamint a Mátra- és a Szepeserdõk vidékén foglaltak területet. "Árpád vezér nagy földet adott Ednek és Edöménnek a Mátra-erdõben, ahol az unokájuk, Pata késõbb várost épített. Az õ sarjadékukból származott hosszú idõ után Sámuel király is, akit kegyességéért Abának hívtak". Anonymus Edet és Edömént a hét kun vezér között említi, akik még
Oroszországban meghódoltak a honfoglalásra induló Álmos vezér előtt s a magyarokkal együtt vettek részt a Kárpát-medence meghódításában.
A régi krónikák Aba néven ismerik ezt az uralkodót, egyedül Anonymus említi, hogy Sámuel volt az igazi neve. Ezt bizonyítja, hogy Aba pénzein saját magát Sámuel királynak nevezi. Az Aba név , törökül apát jelent, később azonban egy nemzetség neve lett. Maga a Sámuel név ritka Magyarországon a középkorban, s mivel héber eredetű viselőjének zsidó vallásra enged következtetni. Az már kétséges, hogy Sámuelnek volt-e Pata nevű elődje. Heves megyében ma is létezik Gyöngyöspata nevű helység, ahol a régészeti ásatások eredményeként egy X. századi földvár került elő. Elképzelhető azonban, hogy ezt nem Sámuel egyik őse építette, hanem egy Pata nevű személy akit a Pata helynévből Anonymus meseszerű elbeszélése keltett életre. Téves viszont a névtelen jegyzőnek azon állítása, hogy Ed és Edömén " valamint további öt vezértársuk " kun lett volna, hiszen a kunok csak jóval később jelentek meg Európában. Teljesen légből kapottnak azonban mégsem ezt mondhatjuk. A XIV. századi krónika ugyanis Edet és Edömént Attila hun király unokájának, a legendás Csaba királyfi fiainak teszi meg, akik Csaba királyfinak egy koremzi nővel kötött házasságából születtek.
E krónika is úgy tudja, hogy az Aba nemzettség Csabától, azaz Edtől és Edömétől ered. Ami közös Anonymus és a XIV. századi krónika tudósításában az Aba nemzetség keleti eredete: a névtelen jegyzőnél olvasható kun és a krónika szerinti korezmi származás egyaránt keleti eredetre mutat. Mindössze egy népcsoport volt, amelyik a honfoglalást megelőzően tömegesen csatlakozott a magyarsághoz, s ez a kazárok közül kiszakadt kabar törzsek.
Tudjuk, hogy a kazár uralkodó réteg valamikor a VIII-IX. században zsidó vallásra tért át. Valószínű, hogy Sámuel kazár származású, tehát török nyelvet beszélő család leszármazottja volt (maga az Aba név törökül is értelmezhető), amely család a kazárok közül kiválva a magyarokhoz csatlakozott, részt vett a honfoglalásban, szállásterületet nyert a Kárpát-medencében, tehát osztozott a magyar előkelők sorsában, de török nyelvét és vallását egészen a XI. század elejéig megtarthatta. A kabarokról tudjuk, hogy eredetileg három törzset alkottak, de a X. században a magyarok e három törzset már egy törzzsé egyesítették, s Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár szerint 950 táján a kabar törzs élén egy fejedelem állt. Kevés kétség lehet a tekintetben, hogy e fejedelem (törzsfő) Sámuel egyik őse lehetett, amint Sámuel is kazár eredetű kabar törzsi vezetőnek tekinthető. Törzsének szállásterülete két adat egybevetéséből állapítható meg. Anonymus szerint Ed és Edömén a Mátrában kaptak birtokot, s az Aba nemzettség egyik ősével, Patával itt építtetett várat, a XIV. századi krónika pedig úgy tudja, hogy Sámuel Király monostora a mai Abasáron állt. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a XIII-XIV. századból ismert Aba nemzetség birtokai ugyanezen a vidéken terültek el, kétségtelennek tekinthető, hogy a kabar törzs melynek élén a XI. század elején Sámuel állt, Mátra tágabb környezetében élt. Sámuel születésének idejét nem ismerjük, csak nagyon feltételesen helyezhetjük legkésőbbi dátumként 990 tájára. Ezertíz körül mindesetre már kabar törzsfőnek kellett lennie, hiszen ekkor tájt vette feleségül István király egyik későn született testvérét. Ha ugyanis Sámuel nem lett volna a kabar népesség vezetője, István, aligha adja hozzá feleségül a húgát. István e frigy kikovácsolásával " ugyanúgy, mint másik húgának ekkortájt létrejött velencei házasságával " politikai érdekeket szolgált. Ennek révén érte el, hogy az egész kabar népesség szövetségese lett. Nyilván a házasság feltétele volt, hogy Sámuel feladva zsidó vallását, térjen át a keresztény hitre. Miután ez megtörtént, semmi sem állta útját annak, hogy a kabar tömegek is felvegyék a keresztet és létrejöjjön a kabar törzs szállásterületén az egri püspökség.
He ennek időpontjául 1009-et jelöljük meg. Ez házasságának és keresztény hitre térésének időpontját is megadja; mindezeknek kevés eltéréssel 1009 előtt kellett történniük. Ekkor alapíthatta Sámuel az írott forrásból ismert sár (abasári) valamint a mai napig fennmaradt (de írott forrásban nem szereplő) feldebrői kolostort. Ezekkel az alapításokkal félreérthetetlenül tanújelét adta annak, hogy, legalábbis formálisan, megbékélt a kereszténységgel. E friggyel Sámuel elkerülhette azt, hogy fegyverrel keljen megmérkőznie a Kárpát-medencei tényleges uralomért Istvánnal, azaz kitért az összecsapás elől. Ennek az volt az ára, hogy fel kellett adnia törzsfői méltóságát. Ennek eredményeképpen viszont bekerült István udvarába, vagyis tagja lett az ország politikáját irányító tanácsadói testületnek, ahol mint a király rokona kiváltképp nagy súllyal rendelkezhetett. Ráadásul István udvara ispánjává, a későbbi nádori méltóság megfelelőjévé tette. István azonban maga is érezhette, hogy Sámuel igazodása a keresztényi hithez felszínes és külsődleges, politikai érdekből született.
Ezért Imre fiának tragikus halála után nem Sámuelt jelöltette meg utódjául, hanem a minden szempontból meggyőződéses keresztény Pétert.
Minden jel arra utal, hogy Péter első uralma idején, 1038-1041 között, amikor István trónjának örököse erőteljesen megváltoztatta az udvar összetételét, kivetve onnan mindazokat, akik nem hozzá hasonló gyorsasággal akartak előrehaladni a kereszténység útján. Sámuel is a "tisztogatás"áldozatául esett, s kikerült a hatalmi körből. Így sértett emberré vált. Amint Péter elmenekült az országból, azaz 1041-ben, a magyarok Aba Sámuelt ültették a trónra. Van olyan magyar forrásunk, amely kifejezetten Aba tevékeny szerepét hangoztatja Péter elűzésében. Sámuel alig három évet töltött a trónon. Első dolga volt, hogy fellépett Péter király támogatói ellen, közülük sokakat megöletett vagy megkínoztatott. Ez arra mutat, hogy politikai elvkülönbségeken túl, személyes bosszú is sarkalta Péter, illetve a király kegyencei ellen. Aba Sámuel visszavonta a Péter király által hozott törvényeket, sőt, még azt az adót is eltörölte, amelynek kivetése Istvántól származott, s amelyet Péter alatt is szedtek. Ez utóbbi intézkedések Aba Sámuel országlásának társadalmi bázisára vetnek fényt.
Sámuel azonban ugyanolyan zsarnok volt, mint elődje Péter.
Miután trónra lépett, mindent megtett Péter tevékenységének és híveinek eltüntetésére, aminek volt pozitív és negatív oldala is. Megpróbálta például tisztségébe visszahelyezni a Péter által elmozdított két püspököt, Ő alapította a feldebrői és az abasári monostort. A 14. századi krónikás hagyomány szerint az abaújvári várat is Aba Sámuel építtette, ez az adat egybevág a régészeti feltárások eredményével is. Azonban eltörölte a Péter által hozott törvényeket és adókat, valamint a központi hatalmat erősítő intézkedéseit. Teret nyitott az állam és egyház ellen fordulóknak. Egyházellenességében a Balkánról terjedő bogumil eretnekség hatásának is része volt. Péter hívei közül sokakat megöletett vagy megkínoztatott, 1042-ban Csanádon megölette a nemesi ellenzék 50 tagját. Ezért 1042 húsvétján Gellért püspök megtagadta királlyá koronázását. Az egyházhoz fűződő viszonyát tovább rontotta, hogy a hadisarcot a püspökök megadóztatásával akarta finanszírozni. A régi társadalmi rendet próbálta visszaállítani, a viszonylagos egyenlőség megteremtésével, a nemeseket mellőzte és inkább parasztokkal és nemtelenekkel tartott közösséget, velük étkezett, lovagolt. Ezt a Képes krónika így rója fel neki: "Megvetette… az ország nemeseit és mindig parasztokkal meg nemtelenekkel tartott". Egyes források szerint a pápa híveivel együtt kiközösítette Aba Sámuelt az egyházból.
Könyörtelenül félreállította mindazokat, akik nem követték politikai irányvonalát. A kortárs német szerző egész bűnlajstromot olvas Aba, "a hamis király, az esküszeg", álnok, gyilkos és hazug" uralkodófejére: "rablásokat vitt végezz, gyilkosságokat követett el, sok bűnt cselekedett, megtagadta az igazságot, megsértette a törvény jogát, ártatlan nemeseket vakíttatott meg, ölt, szörnyű zsarnokságot gyakorolt, úgy, hogy maga a föld kiált fel gonoszsága miatt". Összecseng ezzel az, hogy amit hazai forrásban, Gellért püspök iratában olvashattuk: Aba "uralkodása alatt, mint a próféta mondja: "vérontás vérontást ért", azaz bűn bűnt követett. Mert nagyböjt szent napjaiban nem átallotta tanácsának legtisztesebb embereit, mint barmokat vagy oktalan állatokat bottal és husángokkal agyonveretni". Emiatt Gellért nem is volt hajlandó elvégezni Aba ünnepi /húsvéti/ koronázását, s megjövendölte hamarosan bekövetkező bukását.
Talán Gellértnek ekkor már tudomása volt arról, hogy mozgolódás támadt Aba ellen, s az uralmával elégedetlen előkelők, akiket sértett az, hogy a király a parasztokat és a nemteleneket előnyben részesítette velük szemben, III. Henrik segítségét kérték. Henriket az is tüzelte, hogy Aba nem teljesítette előzőévben kötött béke bizonyos pontjait. Ezért hajlott a magyarok kérésére, és 1044-ben magyarországi hadjáratra indult. Az összecsapásra a Győrhöz közeli Ménfőnél került sor. Itt Aba árulás révén is meggyengült serege vereséget szenvedett. A német uralkodó zsákmánya lett Aba aranyozott lándzsája és koronája is. A király feleségével és fiaival kelet felé menekült. További sorsáról eltérő híreink vannak.
Német kútfők szerint ellenségei közös ítélete alapján kivégezték. A XIV. századi krónika szerint viszont egészen a Tisza vidékéig eljutott, ott azonban egy faluban megölték olyan magyarok, akiknek ártott uralkodása alatt. Ugyancsak e forrásból értesültünk arról, hogy e falu melletti templomban temették el. Néhány évvel később azonban felnyitották a sírt, s szemfödele és ruhái épek voltak, sebhelyei pedig begyógyultak. Ekkor temették el saját sári monostorában.
A Képes Krónika a következőképpen írja le a király csatáját és halálát:
Aba király pedig Ménfőnél szálla vele szembe roppant sok fegyveressel, igen bizakodva győzedelmébe, mivel némely bajorok jelentették volt neki, hogy a császár kevesed magával jött. S a mint beszélik, Aba királyé lett volna a győzelem, ha csak némely Péter barátságában megmaradt magyarok zászlaikat földre nem dobták s meg nem futamodtak volna. Tehát hosszan és erősen folyt csata után végre is, isten segítségébe bizva, a császár diadalt nyere. Aba király pedig a Tisza felé futa s a magyarok, kiknek uralkodtában vétett vala, egy faluban, egy ó veremben megölik s egy egyház mellé eltemetik. Néhány év mulva, midőn testét a sírból kiásták, szemfedőjét és öltözetét rothadatlan és sebhelyeit begyógyúlva találták, s eltemették osztán testét tulajdon monostorában.
Halálának körülményei tehát nem egészen tisztázottak. Vannak olyan források amelyek arra mutatnak, hogy a királyt menekülés közben Füzesabony tájékán utolérték és megölték, más
elképzelés szerint még a csata helyszínén ölték meg. Holttestét valószínűleg először a feldebrői monostorban helyezték örök nyugalomra, amikor évekkel később felnyitották a sírt, azt látták, hogy ruhái épek voltak, a sebei pedig begyógyultak. Innen vitték át végső nyughelyére az abasári monostorba.
De voltak elméletek amelyek Abádszalókot jelölték meg elvesztésnek színhelyéül. Tovább menve egyenesen a település névadójának gondolták. Ez mára már tisztázódott, hogy névadója a besenyő származású vezér Thonuz-Aba, akinek szörnyű haláláról a nagy „Névtelen” is tudósít. Thonuz-Aba nem vette fel a kereszténységet ezért István feleségével együtt élve temettette el a Tisza folyó réve mellett.
De felmerült az ötlete annak is, hogy Kenderes határában érték utol Aba Sámuelt üldözői és ott ölték meg.
De legérdekesebb amit a „Tárih-i Üngürüsz” (A magyarok története) mesél el Aba Sámuel vesztes csatájáról és meggyilkolásáról:
„…Amikor a király ezt látta azonnal a futásban keresett menedéket, becsületét elvesztve megfutamodott, és átkelt a Tuna folyón. Onnan tovább futva a Tisza folyóhoz ért s azon is átkelt.
Volt azon a vidéken egy erős vár, egy bégzáde tulajdona volt, akiben megbízott. A bégzáde, aki a vár tulajdonosa volt, mivel [a király] megbízott benne, azon az éjjelen szállást adott neki. Vagyis-hogy Aba király abban a várban megpihent de nem árulta el magát. A vár tulajdonosa semmit sem kérdezett , de [mindenről] tudott mert értesülve volt Petrusz király elleni cselekedeteiről, Üngürüsz bégjei elleni rút viselkedéséről, a császár elleni ellenségeskedéséről, és a háborúban való legyőzetésének történetét is részben hallotta, s tudomása volt a királynak néhány [más] titkáról is.
Ekkor ez a bégzáde így szólt magában:”Ennek most kicsúszott a kezéből a trón is, a korona is, a vagyon és a kincs is. Bárcsak sikerülne a császárnak a koronával és trónnal [együtt] az országot is elnyernie ! Vagy pedig szálljon vissza [mindez] Petrusz királyra ! Így tehát a császár és [Petrusz] király előtt nagyobb érdem nem lehet mint ha most [kihasználom] a kínálkozó alkalmat , s azonnal levágom a fejét. Ennél nagyobb ajándékot és nagyszerűbb adományt nem adhatok a császárnak és királynak. S ezenfelül nem fér hozzá kétség, hogy elnyerem kedvezésüket és kegyüket, ő pedig nyerje el a büntetést mindazokért az igazságtalanságokért és károkért, amelyeket a királynak, Üngürüsz bégjeinek okozott és a császár országában [elkövetett].”
Ezzel a gondolattal elhatározta, hogy Abát meggyilkolja. Még azon az éjjelen megragadta az alkalmat, levágta a fejét, vérét bőségesen a földre ontotta, s megfosztván őt életétől, [lelkét] a szélnek eresztette.
Volt abban a várban egy nagy monostor, a fala tövében [gödröt] ásott, és [Aba] testét abba temette el. Fejét magával vitte, és gyorsan elindult a császárhoz…”
Vajon hol lehetett ez a vár amiről „A magyarok története” említést tesz. Nos azt tudjuk, hogy Aba eljutott a Tiszáig. De átkelt rajta vagy csak csak a mellette fekvő erős várba vette az irányt. De melyik vár volt ebben az időben a Tisza mellett A Képes Krónika szerint csak a folyó felé futott. Abának a Dunántúlról majdnem Győr környékéről kellett menekülnie. A
Dunán a Buda és Pest közt lévő Megyeri-réven kelt át amely ebben az időben már működött. Onnan pedig a legrövidebb út a Tisza felé Szolnok irányába mutat. Márpedig Szolnokon ebben az időben már állott az ispánsági földvár és a mellette fekvő település, hiszen ennek kialakulása már Orseoló Péter idején megkezdődött. A föld-fa vár a Zagyva mára már feltöltődött ága és a Tisza folyó keresztezésénél helyezkedett el. A várat keletről a Zagyva, délről a Tisza , nyugaton pedig egy lapos vízjárásos terület övezte. A korszakra jellemző veremházak a vártól közvetlenül északnyugatra sorakozhattak. feltehetően már volt plébániatemplom is a vár területén.
És vajon ki lehetett az a „bégzáde” vagy a mi nyelvünkön értelmezve várparancsnok vagy talán ispán. Nos nézzük csak meg tüzetesebben ebben az időben kit említenek forrásaink a vár parancsnokaként. Nos ő nem egyéb mint a vár és a város névadója Zounuk későbbi átírás szerint Szolnok ispán. A személynév eredete bizonytalan, egyesek szerint a finnugor „szó” szavunk származéka és jelentése „szószóló, követ”. Állítólag először 1018-ban említik.
Szolnok ispán 1046 szept 24-én vértanú társa volt Gellért csanádi püspöknek. Szolnok ispán életéről azonban keveset tudunk. István idején ő építette a Tisza-Zagyva összefolyásánál a földvárat. De ezenkívül hitéleti megbízatása is volt. A Tiszántúl népe ekkor még makacsul ragaszkodott a pogány hiedelmekhez. Thonuzobát csökönyössége miatt az abádi révbe temetik. A lázadó Vata vára a szomszédos megyében Békésben van.
Zounuk ispán tehát felvette a római kereszténységet de ezenkívül terjesztette is. De egyéb ok is közrejátszhatott abban, hogy Abát megölette. Emlékezzünk csak vissza a krónikákra mit mondanak Aba Sámuelről. Bizony kegyetlenül megöletett nagyböjt idején több tisztességes előkelőt. Gyaníthatjuk, hogy Zounuk ispán rokona vagy nemzetségének tagja is közte volt az áldozatoknak. Így már érthetőbb, hogy személyes bosszú is hajtotta. A Képes Krónika sorai átvitt értelemben őrizték meg az eseményeket. „A magyarok kiknek uralkodtában vétett” tulajdonképpen a Zounuk nemzetség az „ó-verem” ahol megölték a szolnoki vár „veremháza” ahová Abát menekülése idején befogadták.
De figyeljük csak mit mond a Tarih-i Üngürüsz Zounuk ispánról.
„…Ezenközben az a bégzáde, aki levágta Aba királynak a fejét, s [ Petrusz] királynak ajándékul hozta, egy nap a király küszöbéhez érkezett, dívánja elé járult, megcsókolta a földet, imát mondott a királyért, elővette Aba király fejét, átadta és a trónhoz küldte. Mikor Petrusz meglátta Aba fejét, azonnal a levegőbe emelte koronáját, és keble táját szívrepeső öröm töltötte el. Még aznap nagy fejedelmi lakomát rendezett, kezébe vette a bíborszínű bort és ivott.
Arra a bégzádéra, aki elhozta a lenyesett fejet, fejedelmi palástot öltetett, rengeteg aranyat, ezüstöt és rubin-drágakövet adott neki, amikkel nagyon megörvendeztette, és hívévé tette. Aztán azt a fejet [ Petrusz ] elküldte a császárnak…”
Zounuk kezdetben Péter feltétlen híve volt. Később azonban csatlakozott a Gellért püspök által szervezett összeesküvéshez, aki a zsarnok Péter helyett a trónra Vászoly Oroszországban élő fiait Leventét és Andrást hívták be.
Zounuk haláláról már többet jegyeztek fel a krónikák.
Szolnok ispán a csanádi püspök Gellért társaságában a Vata féle pogánylázadás szörnyűségei között 1046-ban azért mentek Fehérvárra a koronázás színhelyére, hogy ott találkozzanak Andrással. Ő azonban még nem érkezett meg. Ezért elhatározták, hogy elébe sietnek a Dunához. Útközben pogány lázadókkal találkoztak akik Gellértet és Szolnokot is megölték.
Az Altaich-i bencések ezt jegyezték fel a pogánylázadásról és több előkelő megöléséről:
„Azon földnek majdnem minden főpapja elhullott a vészes viharban, a papokkal együtt nem kevés szerzetes is. A hitben állhatatlanok lévén, vad kegyetlenséggel végezték ki őket. A főemberek közül velük vesztette élet egy Szolnok nevű is, miután már sokféle módon megkínozták.”
A Nagy Lajos korabeli krónika pedig már a következőt mondja az ispán haláláról:
„… Zounuk ispán pedig lovastul a Dunába ugrott, hogy átúsztasson. De jött bizonyos Muthmurt nevű férfi aki őt csónakjába átemelte, hogy a haláltól megmentse. Mert Muthmurt Zounuk ispán keresztelte meg. Mikor ő az említett ispánt meg akarta menteni, a pogányok halálos fenyegetésekkel arra kényszerítették, hogy ölje meg Zounuk ispánt. Muthmurt annyira megijedt a fenyegetésektől, hogy az ispánt a hajóban megölte.”
Az utóbbi elbeszélés már általánosan ismert, több történelmi munka is idézi. A Dunánál Szolnok ispán halálával a dráma befejeződött. Az utókorra azonban egy sor nyitott kérdést hagytak hátra mindketten. Nem lehet biztosan tudni hol ölték meg Aba Sámuelt, csak feltételezhetjük, hogy a szolnoki várban. A Tarih-i Üngürüsz leírása szerint fejetlen testét a várban lévő monostor mellett temették el. Elképzelhető tehát, hogy Abasáron nem az egykori király földi maradványait helyezték az üregbe ? Akkor viszont Magyarország harmadik királya még mindig Szolnokon nyugszik. Ezekre a kérdésekre csak alapos régészeti feltárások adhatnak választ.